Gmail Annoncering

Indhold

Hvis du benytter dig af Gmail, har du helt sikkert besøgt de forskellige faner: Social netværk, promoveringer, opdateringer eller fora. Under disse faner er der mulighed for at der bliver vist annoncer som de to øverste mails. De er nemme nok at identificere pga. den grønne ”Annonce” markering. Men derudover ligner de en normal mail.

Gmail annonce i indboks

Når du klikker på en annonce åbnes en mail, så du aldrig forlader Gmail. Mailen ser dog lidt anderledes ud end hvis du åbner en normal mail. De ser oftest således ud med undtagelser, da annoncer også kan laves i HTML, eller være baseret ud fra et produktfeed.

Gmail har over 1,2 milliarder aktive brugere om måned og når du vælger at annoncere, benytter Google data fra YouTube, Google Chrome og mange af de andre services de tilbyder, til at målrette dine annoncer.

Gmail fungerer som Google Ads med at man betaler pr klik. Men her betaler du altså for at din mail bliver åbnet og ikke et klik ind til din hjemmeside. Du kan godt spore hvem der så klikker videre ind til hjemmesiden, men det klik betaler du ikke for.

Specifikationer

Når du opretter en Gmail annonce skal din annonce leve op til følgende specifikationer:

  • Logo
    • Minimum størrelse: 144px x 144px
    • Maximum størrelse: 150 KB
    • Størrelsesforhold: 1:1
  • Virksomhedsnavn: Op til 20 tegn
  • Overskrift: Op til 25 tegn
    • Må indeholde, tilbud, rabat % og lignede
  • Beskrivelse: Op til 90 tegn
  • Vist URL: Op til 255 tegn
  • Endelig URL: Ingen begrænsninger
    • Vist URL og endelig URL skal matche

Hvis du har slået Googles automatiske tagging til, vil du i Google Analytics kunne se trafikken fra dine Gmail annoncer. Hvis du ikke har slået automatisk tagging til, så kan du benytte dig af et UTM tag.

Jeg gennemgår ikke hvordan du sætter en tilpasset HTML annonce op, men du kan læse mere om det her

Sådan målretter du

Du kan forholdsvist benytte dig af målretninger du allerede kender og måske bruge i Google Ads.

Interessebaseret målgrupper: I disse målgrupper kan du vælge generelle emner eller interesser. Google forsøger her at vise dine annoncer til person der er i disse målgrupper.

Tilpassede målgrupper med søgehensigt: Med søgehensigt kan du anvende søgeord, webadresser, apps eller YouTube-indhold til at ramme dine kunder, der aktivt søger efter relaterede produkter.

Automatisk målretning: Fuld automatisk målretning. Google forsøger at brede din målgruppe ud og ramme flere personer. Hvis denne målretning skal fungere er det nødvendigt at du i forvejen har meget data.

Kundematch: Kunde match er lidt mere ”tricky”. Fordi du skal dele den data du har med Google, i mange tilfælde e-mails. Her skal du have fået sammentygge af ejeren af mailen til at du må benytte den. Derudover skal du have brugt over 50.000 USD på Google Ads og have en god historik mht. betaling og overholdelse af politikker.

Demografiske oplysninger: Her kan du målrette efter bestemte køn, aldersgrupper eller husstandsindkomst. Demografiske oplysninger er ikke en særlig præcis målretning alene, men i kombination med de øvrige målretninger kan den være yderst effektiv.

Målgrupper i markedet: Målgrupper i markedet minder meget om interessemålgrupper. Men forskellen er at disse målgrupper er person der aktivt overvejer at købe en tjeneste eller produkt.

Livsbegivenheder: Dette er en lidt speciel størrelse, da du kan ramme personer på vigtige tidspunkter i deres liv, fx når de bliver gift, flytter eller skal til en vigtig eksamen. Denne målgrupper er effektiv hvis du skal have folk til at overveje at skifte brand.

Remarketing: Med remarketing kan du ramme personer der allerede har interageret med din virksomhed. Mest almindeligt vil det være fordi de tidligere har besøgt din hjemmeside. Listerne skal dog indeholde mindst 100 brugere inden for de seneste 30 dage, for at fungere til Gmail annoncering.

Tips til optimering

  • Til Gmail annoncering er der primært 3 ydereliger metrics som du kan måle på: Videresendelse, Gemte og klik til website. Da en Gmail kampagne normalt vil tælle en åbning af annoncen som en interaktion, kan det være vigtigt at kigge på klik til website – For at få et indblik i om der faktisk sker mere efter mailen er blevet åbnet.
  • Det er ofte en god ide at teste flere forskellige Gmail annoncer af på samme tid. Der behøver ikke nødvendigvis at være stor forskel på annoncerne, det kan fx blot være at ændre teksten på en knap.
  • De meste effektive målretninger er interessebaseret målgrupper, tilpassede målgrupper med søgehensigt og målgrupper i markedet og demografiske oplysninger.
  • Benyt kombinationer af målretninger. Fx vil jeg altid indstille demografiske oplysninger og en anden målgrupper for at være mest effektiv. Se på dine tidligere data i Google Analytics, med hvilke målgrupper er de mest købeklare.

Spørgsmål?

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, så udfyld formularen eller skriv en mail.

Telefon
31 60 45 33
Mail
Mgs@gjerrilds.dk
Adresse
Ny Banegårdsgade 48
8000 Aarhus

Andre opslag